APM Terminals Maasvlakte II vierde gisteren een bijzondere mijlpaal: tien jaar operationeel in de Rotterdamse haven. Tijdens deze feestelijke gelegenheid werden klanten en partners bedankt voor het vertrouwen en de samenwerking van het afgelopen decennium. Dankzij die gezamenlijke inzet is APMT MVII uitgegroeid tot een van de meest geavanceerde containerterminals van Europa.
Uitbreiding kade- en spoorcapaciteit APM
Mara Vroon, Head of Commerce bij APM Terminals Maasvlakte II, sprak namens APM haar waardering uit voor de samenwerking met de spoorsector:
“Zonder de inzet van onze partners in het railgoederenvervoer zouden we niet staan waar we nu staan. Die samenwerking is de basis voor een duurzame toekomst.”
Tegelijkertijd werd vooruitgeblikt op de toekomst. De ambitieuze uitbreidingsplannen – die inmiddels in volle gang zijn – maken de terminal klaar voor de volgende fase. De uitbreiding omvat onder meer:
-
51 hectare extra terminalterrein
-
1.000 meter diepzeekade
-
drie nieuwe sporen van 750 meter
De railterminal van APM Terminals Maasvlakte II is rechtstreeks aangesloten op de Betuweroute, die de haven van Rotterdam verbindt met de Duitse grens bij Zevenaar-Emmerich. Drie intermodale spoorkranen overbruggen alle acht sporen – vier bestaande én vier extra sporen. De eerste fase van deze uitbreiding wordt naar verwachting eind 2026 opgeleverd.
Ook Julian Remie, CEO van Rail Innovators Group, sprak tijdens het event:
“Het is bemoedigend om te zien dat spoorvervoer in Europa steeds meer tractie krijgt. We zien een duidelijke toename in langetermijninvesteringen, wat een positief signaal is voor de toekomst. Tegelijkertijd brengt die transitie ook kortetermijnuitdagingen met zich mee die de dagelijkse operatie raken. We kunnen treinen niet simpelweg sneller laten rijden — we zijn afhankelijk van sterke partners. En APMT is precies dat: een flexibele partij met een doenermentaliteit. Die houding helpt ons om vertrouwen bij klanten op te bouwen en hen voor spoor te laten kiezen. We zien het aandeel spoor onder onze klanten toenemen, en dankzij de proactieve aanpak van APMT kunnen we die groei de komende periode goed blijven faciliteren.”
Deze ontwikkelingen betekenen een aanzienlijke groei in capaciteit en efficiëntie. Niet alleen voor APM Terminals zelf, maar ook voor de logistieke keten waarin spoor een steeds belangrijkere rol speelt. Voor de Port of Rotterdam is dit een cruciale stap in de ontwikkeling richting een duurzaam en toekomstbestendig logistiek knooppunt.
Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, benadrukte het bredere belang van dit soort investeringen:
“Investeringen als deze zijn cruciaal om te zorgen dat de haven aantrekkelijk blijft als vestigingsplaats en zijn positie behoudt als betrouwbare en weerbare containerhub in Noordwest-Europa. In tijden van geopolitieke onrust is dat van groot belang voor de leveringszekerheid en werkgelegenheid in Nederland en Europa.”
Rail Cargo Information Netherlands is dan ook trots om APM Terminals Maasvlakte II te verwelkomen als deelnemer. Samen zetten we ons in om het aandeel van gecombineerd vervoer verder te vergroten.
Een bijzonder moment tijdens de viering was de overhandiging van een Delftsblauw herdenkingsbord aan Boudewijn Siemons door Harold Kunst (Managing Director APMT MVII) en Lars Mikael Jensen (Head of Hubs bij APM Terminals). Een symbolisch gebaar van waardering en samenwerking in de Rotterdamse haven.
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).
