Tijdens het lustrumcongres vierde Rail Cargo haar 20-jarig jubileum, waarin we 20 jaar terug en vooral 20 jaar vooruitkeken. Samen met voormalig Minister van Infrastructuur & Waterstaat, Karla Peijs, keek onze bestuursvoorzitter Carel Robbeson terug op de afgelopen 20 jaar in het spoorgoederenvervoer in Nederland. Een belangrijk onderwerp was de privatisering van de sector en de aanleg ingebruikname van de Betuweroute. Dit is een veel besproken, maar vooral belangrijke ontwikkeling voor de spoorgoederensector in Nederland. In 2022 reden er 26.050 treinen over de spoorlijn. ‘Stel je voor dat het volume van deze treinen vandaag de dag over de weg zou moeten, dat zou simpel weg niet mogelijk zijn’ – aldus Karla Peijs.
De toekomst: klanten verleiden voor het spoor
Maar hoe ziet de toekomst van de spoorsector eruit? Nanouke van ’t Riet-Visser, CEO bij DB Cargo Nederland, benadrukte het belang van het verleiden van klanten om te kiezen voor transport per spoor. “Het zou geweldig zijn als bedrijven zoals Amazon ons zouden vinden, maar hiervoor moeten we ons imago veranderen. Er rijden al veel treinen met alledaagse goederen en dit mogen we nog meer kenbaar maken.’’
N+P is zo’n bedrijf dat er bewust voor kiest om gebruik te maken van het spoor. Volgens Rick Martens, Development Manager Logistics at N+P Group BV is intermodaal transport de perfecte oplossing voor het vervoeren van restafval (grondstof), alternatieve brandstoffen en gerecyclede producten. Maar hoe zorgt N+P ervoor dat deze logistieke puzzel altijd past? “Door continu te streven naar de mogelijkheden voor onze klanten om intermodaal te vervoeren. We denken slim mee met onze klanten en laten zien dat het voordelen biedt, zoals een vermindering van de emissies met maar liefst 80% in vergelijking met alleen wegvervoer.”
‘Omarm de chaos’
Te gast bij het Spoorcongres 2023 was ook Jan Rotmans, Hoogleraar Transitiekunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en schrijver van het boek “Omarm de Chaos”. Tijdens zijn presentatie schetste hij een radicale toekomst voor Nederland en Europa, waarin we meedeinen met de natuur in plaats van ertegen te vechten en waarin technologie een belangrijke rol speelt, zoals energieopwekking op zee, ondergronds vervoer en drijvende woonwijken. Jan nam de zaal mee in hoe zij leiderschap kunnen tonen in een tijd van chaos en benadrukte dat de crisissen waar we mee te maken hebben ook kansen bieden, vooral voor de spoorgoederensector.
Ook als transportsector zitten we in transitie, waarbij verduurzaming vanwege beperking in grondstoffen en energie nog niet zo simpel is. Elisabeth Post, Bestuursvoorzitter bij TLN (Transport en Logistiek Nederland), benadrukte het belang van samenwerking tussen verschillende modaliteiten en transportmiddelen om maximale efficiëntie te behalen. Op de lange afstand heeft het wegvervoer er volgens haar baat bij als het spoor floreert. Zonder het spoor raken de wegen overbelast en kan het wegvervoer niet optimaal functioneren. Het voor en na transport blijft het domein van de wegtransporteurs.
Dit werd nog eens benadrukt door Ben Beirnaert, General Manager bij Combinant en Member in de Board of Directors bij UIRR. Hoewel zijn hart bij het spoor ligt gaf hij aan dat we vooral complementair aan elkaar moeten zijn en te allen tijde vanuit het klantperspectief moeten blijven kijken naar oplossingen.
Lancering Routescanner in de havens van Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam
Denk je aan de toekomst van supply chains dan denk je aan digitalisering en duurzaamheid. Matthijs van Doorn, Directeur Commercie bij Port of Rotterdam en Erwin Verstraelen, Chief Digital & Innovation officer, bij Port of Antwerp-Bruges kondigden een bijzondere mijlpaal aan in hun digitale samenwerking: namelijk het gebruik van de Routescanner toepassing, welke oorspronkelijk is ontwikkeld door Rotterdam en nu dus ook is gelanceerd in Antwerpen. Van Doorn beschouwt deze mijlpaal als bijzonder, omdat het niet zonder hindernissen is bereikt. “Soms moet je over je eigen schaduw heen stappen”, gaf hij aan, “omdat Routescanner een neutraal en wereldwijd platform is en in sommige gevallen dus kan laten zien dat Antwerpen beter uit de bus komt dan Rotterdam. Maar als Port of Rotterdam zijn we ervan overtuigd dat we alle verladers en expediteurs in het achterland de mogelijkheid moeten geven om meest duurzame route via spoor, binnenvaart, weg of zee te vinden.” Als kers op de taart kondigde Maurice Delattre, Area Manager bij Port of Amsterdam aan, dat ook zij deelnemen aan de Routescanner oplossing door hun intermodale verbindingen op de website te tonen.
Bestuurswisseling Rail Cargo Information Netherlands
Tijdens het Spoorcongres hebben we afscheid genomen van onze bestuursvoorzitter Carel Robbeson, een bekend gezicht in de spoorwereld met een lange carrière in deze sector. Zo heeft Carel in het verleden als CEO van Railion (het huidige DB Cargo Nederland) gewerkt. In 2009 startte hij RailTrade, een onderneming die zich richt op capaciteitsvergroting voor goederentreinen en innovaties in het goederenvervoer. Bovendien stond Carel samen Hans Boom en Frits Bisschop in 2003 aan de wieg van Rail Cargo Information Netherlands.
We zijn verheugd om Barry Mol, General Manager bij Bertschi B.V. te verwelkomen als opvolger van Carel en daarmee Bestuursvoorzitter bij Rail Cargo. Daarnaast zijn we blij met ons nieuw bestuurslid Marleen van de Kerkhof. Als bestuurslid zal Marleen zich inzetten voor een betere relatie tussen Nederland en Europa en daarnaast zal zij de samenwerking tussen ProRail, spooraannemers en spoorgoederenvervoerders bevorderen om de capaciteit en veiligheid van de Betuweroute te optimaliseren.
The future is ours!
Marleen stond samen met Matthew Harteveld (Rail Talent 2022) op het podium om aan te geven hoe we vanuit de rail sector meer jongeren willen betrekken en informeren over de mogelijkheden binnen de spoorgoederensector. Want, the future is ours! Lees hier meer over het EU Year of Skills en ons campagne platform.
Het Spoorcongres is een jaarlijks evenement, georganiseerd door Rail Cargo Information Netherlands. We kijken terug op een inspirerend evenement, onder leiding van dagvoorzitter Wietze Smid en de feestelijke invulling van Ruby van Urk en de dansers van Albeda College.
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).