Skip to main content

Rail Talent of the Year 2025

“De toekomst van de transportsector zit in het samenspel tussen de modaliteiten”

Lees verder

Zo’n 75 procent van de regelgeving waar de transport- en logistieksector in Nederland mee te maken heeft, vindt zijn oorsprong in Brussel. Om hierop invloed uit te kunnen oefenen, vertegenwoordigt Robbe Van Grembergen Transport en Logistiek Nederland (TLN) bij het Europees Parlement, de Raad en de Commissie en zetelt hij in diverse internationale koepelorganisaties. “Het is bijzonder om de erkenning als Rail Talent van het Jaar te krijgen. Ik geloof dat de toekomst van transport zit in het samenspel tussen de modaliteiten dat op Europees niveau gefaciliteerd wordt. Maar zeker op het gebied van goederenvervoer, pleit ik ervoor dat het spoor een veel grotere rol gaat spelen.”

Als vertegenwoordiger van TLN behartigt Van Grembergen de belangen van de volledige transportketen. “Van het wegtransport tot het spoor en van de binnenvaart tot in beperkte mate het luchtvrachtvervoer. Eigenlijk alles behalve de fiets”, lacht de lobbyist. “TLN is daarin uniek in Brussel. Wij kijken over de modaliteiten heen, terwijl de meeste belangenorganisaties in Brussel verzuild zijn en zich op een modaliteit richten. Wij zoeken juist de verbinding.” Daarnaast zet TLN volledig in op verduurzaming. Van Grembergen heeft dan ook de lobby richting de Europese Unie zo omgevormd dat verduurzaming vooropstaat. “Nederland is rijk geworden dankzij transport. De sector is een drijvende kracht achter de economie van het land. Maar om de sector toekomstbestendig te maken, moeten we verduurzamen. Dat kan niet door alle wegvoertuigen te elektrificeren omdat het stroomnetwerk dat niet aankan. We moeten CO₂-reductie slimmer organiseren en daarin speelt het spoor een essentiële rol.”

Multimodaliteit

Van Grembergen geeft aan dat Europa momenteel nog uit 27 ‘spooreilanden’ bestaat, het is nog te veel iedere lidstaat voor zich. “Goederenvervoer over de weg is eenvoudig en relatief goedkoop. Het spoor is technisch ingewikkeld en duur. TLN pleit echter voor meer gecombineerd vervoer. Voor korte afstanden zal het spoor nooit kunnen concurreren met de weg, maar voor de lange internationale afstanden moet het spoor een goed alternatief worden en door vervoerders meegenomen worden in hun keuzes. Om dat zover te krijgen, zoeken wij naar Europese samenwerking en innovatie.” Ook ziet de lobbyist mogelijkheden in het vervoer van goederen op het spoor. “Het huidige Europese en nationale beleid richt zich nog te veel op symptoombestrijding en onvoldoende op structurele investeringen en de randvoorwaarden die daarvoor nodig zijn. Denk aan hoge gebruikskosten, beperkte capaciteit, een matige punctualiteit en versnipperde regelgeving. Met meer Europese coördinatie, gerichte investeringen in capaciteit, betere harmonisatie van regels en een serieuze digitaliseringsslag kan het spoor een veel aantrekkelijkere vervoersoptie worden en een solide business case hebben”, aldus de lobbyist.

Praktijk en politiek

Als Rail Talent van het Jaar zal Van Grembergen zich blijven inzetten om de praktijk en de politiek bij elkaar te brengen. “De vraag naar goederen zal de komende jaren alleen maar stijgen, het aantal chauffeurs daalt en we willen ook de CO₂-uitstoot reduceren. Om dat voor elkaar te krijgen moeten weg, spoor, water en lucht elkaar niet beconcurreren maar juist aanvullen, de multimodale inzet is de oplossing. Ik wil eigenlijk dat het spoor een reflex wordt voor wegvervoerders om lege kilometers te verminderen, als oplossing voor het chauffeurstekort of om klimaatdoelstellingen te halen. Ik zal niet stoppen om dat onder de aandacht te brengen bij de politiek hier in Brussel.”

Robbe van Grembergen samen met de andere genomineerden: Casper Wouters en Bastiaan Bertram

Terug naar nieuwsoverzicht

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).