Onderhoud op z’n Italiaans
Om de instroom van talent in de railsector te bevorderen, wordt nogal eens gewezen naar het stimuleren dat kinderen voor technische richtingen kiezen. Rail Talent of the Year Tonine Luken bewijst dat het ook anders kan. Samen met haar
team zorgt zij er inmiddels voor dat jaarlijks tientallen locs en spoorgebonden machines onderhouden worden… met een master Italiaans op zak.
Luken is binnen Strukton Rail Equipment projectleider en hoofd
bedrijfsbureau bij de technische dienst. Als de werkplaats erbij geteld wordt gaat het om zo’n vijftig man. Dat laatste mag overigens vrij letterlijk genomen worden. In totaal werken er drie vrouwen. Luken voelt zich prima op haar gemak in deze ‘mannenwereld’. “In het begin was het even wennen, maar ik hou wel van die directheid. Er heerst bij ons een leuke sfeer. We houden van
aanpakken.”
Verona en Florence
Dat zij in zo’n technische sector zou belanden, stond allerminst in de
sterren geschreven. Haar studie Italiaans – die begon aan de Universiteit van Utrecht – bracht haar voor studieperiodes naar Verona en
Florence. “Na mijn afstuderen viel m’n oog op een vacature bij Strukton
waar ze een Italiaanssprekend iemand zochten om de contacten met een net overgenomen bedrijf in Italië te versoepelen.” Van het één kwam het ander. Hadden haar eerste functies nog te maken met afstemming tussen Nederlandse en Italiaanse bedrijfsonderdelen van Strukton, al snel kreeg de waardering voor
haar managementcapaciteiten de overhand
“Met engineers, planners, werkvoorbereiders en monteurs zorgen we ervoor dat het spoormaterieel van Strukton en onze klanten zo veel mogelijk inzetbaar is. Dat betekent veel planbaar onderhoud, meestal in het zicht van het verlopen vankeuringen van locomotieven en andere machines voor de aanleg en het onderhoud van het spoor. Het gaat dan om jaarlijks zo’n dertig tot veertig ‘grote beurten’ die tussen de twee weken en drie maanden duren. Daarnaast hebben we dan nog de revisies en storingen. Deze laatste zijn vaak spoedklussen die
bij ons binnengebracht worden of door monteurs ter plekke opgelost worden. Alles bij elkaar is het een ontzettend dynamisch geheel. Dat maakt het zo leuk.”
Verbinding en samenwerking Inmiddels kan ze ook echt wel van de
techniek genieten, maar ‘met mate’. “Het is super interessant, maar ik kan
het niet onthouden, zeg ik altijd. Ik moet dus volledig op mijn mensen vertrouwen. En dat doe ik ook. Dat maakt het ook dat we als een team
kunnen werken. Zij doen de techniek, mijn kwaliteiten liggen op het zorgen voor verbinding en samenwerking.” Het zijn deze kwaliteiten die er mede
aan bijgedragen hebben dat ze tot ‘talent van het jaar’ is verkozen. “Ik
voel me vereerd. En een extra leuke kans om me, als ambassadeur voor
de rail- en logistieke sector en samen met Rail Cargo, in te zetten voor
meer bekendheid van de spoorsector door het geven van presentaties
of masterclasses op bijeenkomsten en hogescholen. Het is toch wel jammer dat het imago van het spoor nog wel eens als ‘suf’ wordt ervaren, terwijl onze sector zo relevant is en er juist zoveel te doen en beleven valt.
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).