Omgevingstafel in gesprek over goederentransport via het spoor
Omgevingstafel in gesprek over goederentransport via het spoor
Bron: internetbode
MOERDIJK – Tijdens de bijeenkomst op 20 maart van de Omgevingstafel haven- en industriegebied Moerdijk spraken ruim 30 aanwezigen met elkaar over spoorwegtransport. Een interessant thema. Want bijna iedereen kent de NS wel, maar wat zit er eigenlijk in die lange slierten goederenwagons die steeds vaker voorbij denderen?
1 trein = 40 vrachtwagens
De meeste goederen worden per vrachtwagen vervoerd. Maar de trein wordt ook steeds vaker ingezet. Want een goederentrein is wel 600 meter lang en vervangt daarmee 40 vrachtwagens op de weg. Vorig jaar werd er vanuit Nederland 42 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor, soms helemaal tot aan China. Steenkool, metaalerts, graan, voedsel en spullen voor dagelijks gebruik; alles wat in een container past, kan over het spoor worden vervoerd. De meeste treinen komen uit de haven in Rotterdam. Maar er reden ook 2.400 treinen vanaf industrieterrein Moerdijk. En de verwachting is dat dit aantal alleen nog maar zal toenemen. Daarom is het terrein geschikt gemaakt voor 740 meter lange treinen.
Goed alternatief
Het spoorgoederenvervoer is volgens de organisatie Railcargo een duurzame en betrouwbare manier van transporteren omdat een trein veel minder CO2 uitstoot dan vrachtwagens. Bovendien is het een goede oplossing voor het groeiend tekort aan chauffeurs. En met de trein heb je geen last meer van vertragingen door files of wegomleggingen. In deze tijd is een gezonde mix van alle soorten transport nodig, vinden veel sprekers tijdens de omgevingstafel. Via de weg, het water en het spoor.
Veiligheid
‘Transport via het spoor is veel veiliger dan via de weg,’ zegt Peter Robbe van Pro Rail. Hij vertelde over alle veiligheidsmaatregelen die worden genomen voordat een trein gaat rijden, en legde uit hoe verschillende systemen samen voorkomen dat een trein kan botsen of ontsporen. Met een goederentrein worden ook gevaarlijke stoffen vervoerd. Hiervoor gelden nog extra veiligheidsmaatregelen. ‘De afgelopen 100 jaar waren er 0 slachtoffers als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen, maar dat betekent niet dat we achterover gaan leunen. We blijven inzetten op preventie.’
Rinkelende kopjes
‘Maar de kopjes staan nu al in de kast te rinkelen als er trein langskomt. Hoe moet dat dan als er nog meer, en nog langere treinen gaan rijden?’ vroeg een vertegenwoordiger van de dorpstafel Zevenbergschen Hoek. Robbe: ‘We realiseren ons dat transport hinder voor de omgeving veroorzaakt. Daarom vragen we ons steeds af wat we hier aan kunnen doen. Er wordt gewerkt aan oplossingen om trillingen en geluidsoverlast te voorkomen. Maar we moeten ons realiseren dat het blijft woekeren met de ruimte in ons kleine land en sommige oplossingen vergen geduld.’
Omgevingstafel
Het doel van de Omgevingstafel haven- en industriegebied Moerdijk is om in gesprek te blijven over de ontwikkelingen op het terrein en de gevolgen daarvan op de omgeving. De volgende bijeenkomst met als thema verduurzaming is op 18 september.
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).