“Ik had eerder mijn vergunning om treinen te rijden dan mijn autorijbewijs.” Hugo Boelhouwer, is pas 20 jaar oud en dit jaar verkozen tot Rail Trainee van het jaar. Kort na deze benoeming kreeg hij zijn diploma en kon meteen in dienst treden. Hoe is zijn werk nu als machinist goederenvervoer bij Rail Cargo Carrier Benelux?
Een werkplek in beweging
Hugo’s werk speelt zich voornamelijk af in en rond de Rotterdamse haven. “Deze haven is de grootste van Europa en jaarlijks komen hier miljoenen containers binnen, waarvan een groot deel per trein wordt vervoerd. Wij zorgen dat de treinen op de terminals klaarstaan om geladen te worden, halen ze vervolgens op en zetten ze weer ergens anders klaar, zodat een collega de trein verder kan rijden, bijvoorbeeld naar Duitsland, Oostenrijk of Polen. Vanuit Rotterdam gaan treinen naar bijna elk land in Europa.”
Hij beschrijft zijn werkplek als “een kantoor dat met me meebeweegt, de hele dag.” Hugo komt op allerlei plekken: “Van de terminals van Bertschi, CLdN en ECT tot Moerdijk, waar we rijden van en naar de CCT-terminal. Elke terminal heeft net een andere werkwijze. Soms moet je zelf rangeren en de rijweg instellen, terwijl dat op andere terminals voor je wordt gedaan. Dat maakt het werk veelzijdig en uitdagend.”
‘’Wij nemen de drempels weg voor klanten’’
Om verladers te overtuigen om voor het spoor te kiezen, moet het proces zo eenvoudig mogelijk zijn. Ze willen niet met tientallen partijen schakelen, maar juist één aanspreekpunt en de zekerheid dat hun vracht op tijd en zonder zorgen aankomt. De vrachtwagen lijkt hierin vaak de meest voor de hand liggende keuze: één partij, één rit en volledige flexibiliteit. ‘’Maar dat is zonde,’’ zegt Bram. ‘’Want vervoer per spoor kan ook – met alle voordelen van dien. Daarom halen wij alle mogelijke drempels weg. Ik probeer constant het verschil te maken door mee te kijken in de hele end-to-end supply chain van de klant. Zo faciliteren we in alles waar behoefte aan is: van het organiseren van tractie, wagons en voor- en natransport tot het aanmelden bij de terminals. We maken het spoor niet alleen toegankelijker, maar ook aantrekkelijker. Wat we vaak zien, is dat klanten eerst voorzichtig beginnen met een klein deel van hun transport via spoor. Maar zodra ze de voordelen ervaren, willen ze meer.’’
Het kloppend hart van spoorlogistiek in Rotterdam
Met acht sporen van 750 meter en vier portaalkranen verwerkt de RSC-terminal wekelijks zo’n 5.000 eenheden. Gelegen aan de oostkant van de Rotterdamse haven en direct verbonden met de Betuweroute, is het een belangrijk knooppunt voor goederenvervoer door heel Europa. De terminal verbindt niet alleen treinen, maar ook vrachtwagens en shortsea-schepen. Voor Schilte is die samenwerking tussen modaliteiten essentieel. “Alles valt of staat met goede afstemming. Wij moeten de eenheden op tijd hebben, en onze partners met een shortsea of binnenvaart verbinding rekenen weer op ons. Alleen door samen te werken kunnen we het maximale uit het spoor halen.”
Een visie op de toekomst
Peter is een optimist én realist. Hij ziet kansen in verdere opschaling en betere samenwerking binnen de sector. Maar hij pleit voor meer promotie van het spoor, zowel binnen de sector als richting de overheid. “Het spoor heeft zoveel potentie. Dat weet iedereen inmiddels wel. Maar we moeten blijven uitleggen waarom het belangrijk is. Zonder aandacht groeit het niet.”
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).