Skip to main content

Hugo Boelhouwer: Hoe is het werk als machinist goederenvervoer bij Rail Cargo?

Lees verder

“Ik had eerder mijn vergunning om treinen te rijden dan mijn autorijbewijs.” Hugo Boelhouwer, is pas 20 jaar oud en dit jaar verkozen tot Rail Trainee van het jaar. Kort na deze benoeming kreeg hij zijn diploma en kon meteen in dienst treden. Hoe is zijn werk nu als machinist goederenvervoer bij Rail Cargo Carrier Benelux?

Een werkplek in beweging

Hugo’s werk speelt zich voornamelijk af in en rond de Rotterdamse haven. “Deze haven is de grootste van Europa en jaarlijks komen hier miljoenen containers binnen, waarvan een groot deel per trein wordt vervoerd. Wij zorgen dat de treinen op de terminals klaarstaan om geladen te worden, halen ze vervolgens op en zetten ze weer ergens anders klaar, zodat een collega de trein verder kan rijden, bijvoorbeeld naar Duitsland, Oostenrijk of Polen. Vanuit Rotterdam gaan treinen naar bijna elk land in Europa.”

Hij beschrijft zijn werkplek als “een kantoor dat met me meebeweegt, de hele dag.” Hugo komt op allerlei plekken: “Van de terminals van Bertschi, CLdN en ECT tot Moerdijk, waar we rijden van en naar de CCT-terminal. Elke terminal heeft net een andere werkwijze. Soms moet je zelf rangeren en de rijweg instellen, terwijl dat op andere terminals voor je wordt gedaan. Dat maakt het werk veelzijdig en uitdagend.”

Passie voor techniek

Op de vraag hoe hij in de spoorsector terechtkwam, vertelt Hugo dat het begon als een jeugddroom. “Als kind ging ik vaak met mijn familie op vakantie langs de Rijn. Daar zag ik goederentreinen langskomen, en dat vond ik enorm fascinerend.” Zijn liefde voor techniek sloot perfect aan bij deze interesse. “In dit vak leer je locomotieven opbouwen, controleren en, als er iets kapotgaat, probeer je het zelf op te lossen. Bijvoorbeeld: een kapot lampje? Als het mag dan vervang ik dat zelf. Zo ben ik sneller thuis en bespaart het ook nog kosten voor het bedrijf.” Hugo is trots op de impact die hij nu maakt. “Het zal sommige mensen misschien verbazen, maar door goederen per spoor te vervoeren besparen we flink op CO2-uitstoot. De trein rijdt zoveel mogelijk met elektrische tractie en waar mogelijk, zelfs op groene stroom. Bij terminals

Machinist goederenvervoer bij Rail Cargo

zijn vaak nog geen bovenleidingen aanwezig, waardoor we diesellocomotieven gebruiken voor de first/ last mile-bediening. Eén trein kan de lading van vijftig vrachtwagens meenemen, wat niet alleen uitstoot bespaart, maar ook de wegen ontlast.”

Veel meer dan alleen treinen rijden

Op de vraag naar het verschil met werken bij de NS antwoordt Hugo: “Bij de NS is alles strak gepland en volg je vaste routes, ook wel het ‘rondje om de kerk’ genoemd. In het goederenvervoer ligt dat anders: hier is veel meer flexibiliteit. Er zijn natuurlijk vaste ritten, maar vaak verandert er iets en verloopt je dienst net anders dan gepland. Je bent ook zelf verantwoordelijk voor het controleren en rangeren van de trein, wat zorgt voor afwisseling, fysiek werk en de kans om veel buiten te zijn.” Machinist zijn in het goederenvervoer gaat veel verder dan alleen rijden. “Als machinist in het goederenvervoer vervul je eigenlijk drie functies: machinist, rangeerder en wagenmeester. Als rangeerder zorg ik dat de wagons op de juiste volgorde staan en voer ik remproeven uit. En als wagenmeester doe ik een soort APK-keuring voor vertrek: ik controleer of de trein veilig kan rijden, of de belading klopt en of de remmen werken. Een containertrein kan tot wel 700 meter lang zijn. Om alle wagons te controleren loop je dus zo’n 1,5 km. Soms rijd ik meer

Machinist goederenvervoer bij Rail Cargo

dere treinen op één dag en loop dan ook wel tussen de 20.000 en 40.000 stappen per dag.”

Een leaseauto als bonus

Een leuke bijkomstigheid van het werk is dat Hugo een leaseauto heeft, die hij ook privé mag gebruiken. “Omdat we naar verschillende plekken moeten waar de trein staat, krijgen we een leaseauto. Dat is echt een fijne extra.”

De kunst van het spoorgoederenvervoer

Het thema van het Spoorcongres 2025 is ‘The Art of Rail Freight’. Wat verstaat Hugo onder de kunst van zijn werk? “Voor mij draait het om de uitdaging om elke trein zo efficiënt, veilig en soepel mogelijk naar zijn bestemming te brengen. Daarbij is oog voor detail onmisbaar: alles moet kloppen om de rit vlekkeloos en veilig te laten verlopen.

Terug naar nieuwsoverzicht

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).