Rollende Landstrasse
Bij deze vorm van spoorvervoer gaat de volledige vrachtwagen mee op het spoor, dus inclusief trekkende eenheid en chauffeur.
Rollende Landstrasse (RoLa) vormt een bijzonder concept binnen het spoorgoederenvervoer. Het is namelijk geschikt voor niet-kraanbare trailers. Het concept wordt vooral toegepast in de Alpenlanden, waarbij de trailer inclusief trekker (truck) vervoerd wordt. Dit noemen we begeleid transport. Op langere afstanden vindt ook onbegeleid transport plaats.
Door-to-door via het spoor
Intermodale bestemmingen
Vanuit Nederland en omliggende regio’s vertrekken dagelijks meerdere intermodale treinen naar vrijwel alle uithoeken van Europa en ook naar China.
Wat is intermodaal vervoer?
Intermodaal vervoer betreft het vervoer van standaard laadeenheden per spoor, zoals containers, wissellaadbakken of kraanbare trailers. Intermodale treinen rijden volgens het shuttle principe, d.w.z. dat ze op en neer pendelen tussen twee bestemmingen, bijv. tussen Rotterdam en Milaan.
Een intermodale dienst heeft in de regel een vaste frequentie, bijv. 5 x per week tussen Rotterdam en Melzo. Die frequentie kan in de loop der tijd wisselen afhankelijk van de ontwikkeling van het ladingaanbod. Vanwege de vaste frequentie wordt dit ook wel een shuttle-verbinding genoemd.
Vaste vertrek- en aankomsttijden
Een intermodale dienst heeft daarnaast ook vaste vertrek- en aankomsttijden waardoor het voor de klant een goed voorspelbaar product vormt. De klant weet vooraf precies tot wanneer hij de container kan aanleveren bij de railterminal en hij weet ook wanneer de container beschikbaar is bij de terminal in het buitenland. Het voorspelbare karakter van intermodaal vervoer is de reden geweest van het grote succes van dit vervoersconcept. Momenteel vertrekken er vanuit Nederland zo’n 250 container treinen per week.
Intermodale railoperator
Meerdere klanten kunnen gebruik maken van dezelfde intermodale dienst. Zij boeken ieder een plek op deze trein bij de intermodale railoperator die de commerciële dienst in de markt aanbiedt. De intermodale railoperator neemt het complete vervoer tussen de railterminals voor zijn rekening. Hij zorgt dat een locomotief voorhanden is en containerdraagwagens. Ook regelt hij de documentatie en desgewenst tracking & tracing diensten zodat de klant precies de status van zijn lading kan controleren.
Terminal-terminal
De intermodale railoperator beperkt zich in de regel tot het vervoer tussen twee railterminals. Het voor- en natransport over de weg en het regelen van de laadeenheid worden niet door hem verzorgd. De meeste klanten van intermodale railoperators zijn daarom logistieke dienstverleners of rederijen die wel over laadeenheden beschikken en het voor en natransport kunnen verzorgen.I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Benieuwd naar de railterminals in Europa?
Download onze terminalkaart hier
De aanbieders
Benieuwd naar de aanbieders op gebied van intermodaal vervoer (per spoor)?
Bekijk deze dan hier