Full Train load
Full Train load
Bij het concept full train load is sprake van het rijden van een complete trein voor slechts één klant. Die klant heeft vaak grote volumes te vervoeren en heeft daarmee genoeg lading om een volledige trein (full train) te beladen.
Bloktreinen
Diverse spoorgoederenvervoerders en rail expediteurs bieden mogelijkheden om lading in grote hoeveelheden per spoor te vervoeren. Dit varieert van droge (dry) en natte (liquid) bulk tot chemie en automotive.
Complete treinen
Bij het concept full train load is sprake van het rijden van een complete trein voor één klant. Die klant heeft vaak grote volumes te vervoeren en heeft genoeg om een volledige trein (full train) te beladen. In feite ‘chartert’ zo’n klant een trein, vandaar de naam charterverkeer. Een andere naam die gebruikt wordt voor full train load is bloktrein.
Eigen spooraansluiting
Bij full train load hebben verzender en ontvanger vaak op eigen terrein een spooraansluiting. Hierdoor is geen extra overslag nodig op een terminal en is dus geen sprake van voor- of natransport over de weg. Omdat de trein volledig beladen is kan vaak direct naar het land van bestemming gereden worden. Rangeerwerk is niet meer nodig en daarmee is dit vervoer ook sneller.
Korte lijnen
Bij een full train load vindt rechtstreeks contact plaats tussen de verlader en de railgoederenvervoerder/ railexpediteur. Afhankelijk van de afgesproken verkoopcondities (incoterms) is de producent (verzender) of de ontvanger verantwoordelijk voor de organisatie van het transport. Ook kan het zijn dat de commodity trader het transport organiseert.
Deze handelaren kopen grondstoffen in en verhandelen deze elders, waarbij zij dikwijls ook de regie voeren over het transport. Bekende commodity traders zijn Bunge, Cefetra en Glencore. Het organiseren van een full train load kan op diverse manieren. De spoorvervoerders die vroeger in handen waren van de overheid beschikken meestal over zowel tractie (loc) als wagonsets, terwijl de private vervoerders doorgaans alleen tractie aanbieden. Zij schakelen vaak een wagonverhuurder in voor de wagonsets. Ook kan het zijn dat gebruik wordt gemaakt van de diensten van een railexpediteur, omdat zij beschikken over een breed netwerk aan vervoerders en wagon verhuurders.
Voorbeelden
Bekende voorbeelden van full train load zijn de kolentreinen die vanaf OVET in Vlissingen, de OBA in Amsterdam of vanaf de EMO op de Maasvlakte naar de kolengestookte energiecentrales rijden in Duitsland. Andere voorbeelden zijn de autotreinen van Volkswagen die vanaf Duitsland naar auto-importeur PON in Leusden rijden en de chemie treinen voor opslagbedrijf VOPAK in Rotterdam.