Door-to-door via
het spoor van en
naar Italië!
Rail Cargo Information Netherlands
Italie
Goederenvervoer per spoor naar Italië
Italië is na Duitsland de belangrijkste vervoerspartner, met een aandeel van ruim 15 procent. Bij spoorvervoer naar Nederland (de aanvoer) is 27 procent van de lading afkomstig uit Italië. Italië is het enige land in Europa waar vanuit Nederland meer goederen per spoor dan via de weg of binnenvaart worden vervoerd. De relatie met Italië richt zich vooral op het intermodale vervoer van en naar het sterk geïndustrialiseerde noorden van dit land. De afstand naar Italië en de problematische passage van de Alpenlanden voor het wegvervoer maakt railvervoer op deze relatie zeer interessant. De heffingen voor het wegvervoer in Zwitserland en Oostenrijk spelen daarbij uiteraard ook een rol. Bovendien is er een goede balans in retourvracht.
Spoor bestemmingen Italië
Vrijwel alle directe intermodale verbindingen naar Italië hebben een bestemming in het noorden van het land, nabij Milaan of Verona. Vanaf daar worden indirecte verbindingen aangeboden naar meer zuidelijke bestemmingen, zoals: Pomezia en Frosinone (beide regio Rome), Nola en Marcianise (beide regio Napoli) en Bari. De belangrijkste hubs zijn Busto Arsizio, Melzo (beide regio Milaan) en Verona Quadrante.
Zoek de beste spoorverbinding met Routescanner
Routescanner.com biedt ladingeigenaren een wereldwijd en daarmee completer inzicht in deur-tot-deur verbindingen voor containers via zeehavens, binnenhavens, spoor- en wegverbindingen.
Via Routescanner krijgt u inzicht in alle wereldwijde (spoor) verbindingen voor uw container transport. Bekijk hieronder de kaart en plan direct uw transport:
Download terminal kaart
Download hier de kaart met Intermodale Railterminals in Europa. Liever als fysiek exemplaar ontvangen? Stuur dan een mail naar naar koiter@railcargo.nl.
Kaart downloaden
Best Practices
Intermodaal is
interessant voor
grote volumes
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch al hebben gemaakt. Waarom kiezen ze voor intermodaal en wat zijn de uitdagingen? Deze keer aan het woord, Wilco de Zwart van Outokumpu.