Skip to main content

15 april 2020 | #BESTPRACTICE

CH Robinson: Vanwege duurzaamheid vragen verladers steeds vaker om spoorgoederenvervoer

C.H. Robinson is een Amerikaans bedrijf dat in 1905 is gesticht als commodity broker. Naderhand zijn we ons meer en meer gaan onderscheiden als 3PL dienstverlener. Inmiddels hebben we een wereldwijd netwerk in 40 landen met een omzet van ongeveer $16 miljard en meer dan 15.000 werknemers. We bieden alle mogelijke services in de supply-chain aan, zoals truck-, air- en oceantransport, opslag, douanefaciliteiten en ook intermodaal.

Onze missie is om steeds meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten door het trainen van onze medewerkers en het voortdurend innoveren van onze processen. We zijn met name heel sterk op het gebied van databeheersing en datacommunicatie. Via een door ons zelf ontwikkeld platform, kunnen onze klanten op een eenvoudige manier hun zendingen boeken en kunnen zowel klanten als leveranciers te allen tijde deze zendingen volgen.

In 1993 hebben we de oversteek naar Europa gemaakt en inmiddels zijn we hier in 17 landen actief met 48 kantoren en 1300 werknemers. Samen met mijn collega Tom Fisher ontwikkel ik het railproduct in Europa. In feite kunnen we onze klanten alle mogelijke railservices aanbieden van complete bloktreinen, single wagenladingen, LCL zendingen tot zelfs het vervoeren van oversized break-bulk ladingen. Omdat we ook alle andere modaliteiten in huis hebben, zijn we bij uitstek een door-to-door specialist.

Als C.H. Robinson geloven we erg in de mogelijkheden en in de toekomst van de Nieuwe Zijderoute. Onze klanten zien de Nieuwe Zijderoute als een goede aanvulling op de huidige modaliteiten. Soms vanwege kostenbesparingen, in andere situaties voor een verbetering van de doorloopsnelheid. Met name onze klanten in de elektronica-, auto- en mode-industrie profiteren nu van een snellere timeto-market.

C.H. Robinson

Met de nu heersende handelsoorlog tussen Amerika en China verwachten wij dat China zich steeds meer zal focussen op de Europese markt. De markt constateert dat productielocaties aan het verplaatsen zijn en dat er veel wordt geïnvesteerd in optimalisatie van de infrastructuur. Hier gaat het railtransport vrijwel zeker van profiteren, en hopelijk CH Robinson ook. We zijn één van de grootste NVOCC’s op de Trans-Pacific route en hebben daarom een enorme potentie aan klanten in ons portfolio waar we ons rail-product nog bij kunnen aanbieden. Wij zijn hen actief aan het benaderen om zich ook meer op Europa te focussen.

Onze verladers benoemen het milieu ook steeds vaker als criterium om voor ons rail product te kiezen, voornamelijk de multinationals. Waar we in het verleden nog zagen dat alles cost-driven was, zien in Europa dat verladers in toenemende mate het gebruik van duurzame transportmodi als rail en barge belangrijk vinden. Als we in het verleden de trein of de barge gebruikten was dat omdat wij dan de beste prijs/kwaliteit voor onze klanten hadden gevonden. Vanwege duurzaamheid vragen verladers de laatste jaren steeds vaker of hun goederen per spoor kunnen worden vervoerd. Wij zoeken dat dan uit, en als blijkt dat de trein een goed alternatief is gaan we dat voor hen regelen. Naast duurzaamheid wordt ook het besef van risicospreiding over alle modaliteiten belangrijker.

Mijn wens voor de toekomst is dat het spoorvervoer in Europa vergelijkbaar wordt met het model dat mijn collega´s in Amerika hebben. In Amerika is de spoorwereld een stuk transparanter en eenvoudiger, omdat de grote spoorwegmaatschappijen in feite over alle noodzakelijke assets, inclusief een eigen infrastructuur beschikken om een trein te rijden, en dus de kwaliteit van de services geheel zelf kunnen beheersen. Zij zijn ook niet afhankelijk van andere landen en verschillende regels. We zouden in Europa ook een uniform rail netwerk moeten krijgen wat net zo eenvoudig is als in Amerika. Ik geloof dat we nu en in de toekomst hier steeds meer vorm aan zullen geven.

Met het oog op de route tussen China en Europa zou ik wensen dat de transparantie verhoogd wordt. We zijn afhankelijk van veel verschillende partijen die niet altijd even transparant en snel communiceren. Als een container ergens vast staat, is het niet altijd eenvoudig om erachter te komen wat de oorzaak is en wat dit voor gevolg heeft op de aflevering. Desalniettemin is dit voor mij als verantwoordelijke railmanager een mooie uitdaging.

Al met al zie ik dus een steeds groter rol weggelegd voor het spoor en daar gaan we ons als CH Robinson dan ook sterk voor inzetten. Op de Nieuwe Zijderoute, maar zeker ook binnen Europa.

Terug naar overzicht
Railcargo
C.H. Robinson

#RAILOPERATOR

C.H. Robinson

Ons wereldwijde bereik, diepgaande kennis van de sector, innovatieve technologie en uitgebreid transportnetwerk hebben ons in staat gesteld de nieuwste kennis in te zetten op de unieke uitdagingen en wensen van onze klanten.

Meer info