26 april 2018 | #BESTPRACTICE
Het is bewezen dat de trein een zeer veilige modaliteit is
Access World is een wereldwijd opererende logistieke dienstverlener gespecialiseerd in allerlei soorten commodities. Daarin valt onderscheid te maken in metalen, zoals koper, aluminium, nikkel en kobalt, en de zogenaamde soft commodities, zoals katoen, tabak, koffie en cacao.
Door-to-door logistiek
Vroeger waren wij vooral bekend onder de naam Pacorini, een Italiaans familiebedrijf. In 2010 heeft Glencore International AG de metaaldivisie gekocht en werd de naam Pacorini Metals. Met name de term Metals dekt tegenwoordig niet altijd de lading van onze activiteiten en vanaf 2016 heetten we Access World. Access World is zich meer en meer gaan richten op de door-to–door logistiek, dus verantwoordelijk voor alle logistieke activiteiten en waar gewenst ook nog een aantal extra activiteiten zoals: knippen, schoonmaken, etc. We noemen dat full range service.
Voldaan aan de eisen
De Nederlandse vestigingen van Access World, in Rotterdam en in Vlissingen, zijn gespecialiseerd in metalen. In Rotterdam hebben we 4 locaties en in totaal behandelen we hier meer dan 1 miljoen ton. Waar vroeger LME-licenties en werken met service providers een USP was, is dit tegenwoordig niet meer zo en daardoor investeren we meer in terminals en loodsen. LME staat voor London Metal Exchange, de grootste beurs van de wereld waar non-ferro metalen worden verhandeld. De opslag en distributie van de non-ferro’s die via de LME worden verhandeld, zijn gebonden aan strenge voorschriften en Access World voldoet aan al die eisen. De warehouses en de terminals in Rotterdam zijn in eigen beheer, de vervoerders zijn contractors waar we zoveel mogelijk een langdurige verbintenis mee hebben om de kwaliteit en betrouwbaarheid te waarborgen.
COP21 Klimaatverdrag
Onze klanten dringen er steeds meer op aan dat wij het Parijse milieuverdrag van december 2015, COP 21, naleven. Vroeger konden we als logistieke dienstverlener de wijze van transport voor een groot gedeelte zelf bepalen, maar in het kader van “Parijs” proberen we samen met onze klanten zoveel mogelijk van de barge en de trein gebruik te maken om de CO2 emissie te reduceren.
Spoor zeer veilige modaliteit
Vanuit Rotterdam hebben we twee grote afzetmarkten, Duitsland en Italië, waar we de trein voor gebruiken. Naar Duitsland vervoeren we veel aluminium. Dat doen we met het gespreid wagenladingvervoer; zo’n 100.000 ton per jaar gaat per trein. Naar Italië gaan er circa 30 trailers per week die met de intermodale shuttles worden vervoerd. Naast het voordeel van meer gewicht per unit, vinden we als Access World ook de veiligheid van essentieel belang en het is bewezen dat de trein een zeer veilige modaliteit is.
Aanpassen aan wensen moderne logistiek
Soms is de trein wel een uitdaging. Ook volgen onze klanten steeds meer de logistieke trends, namelijk leveringen van kleinere batches in hogere frequenties en daar is het spoor nog niet helemaal op ingespeeld. Ook zouden we meer met de trein willen doen richting Frankrijk, maar dat is een moeizame zaak als je niet de juiste dienstverlener inschakelt. Resumerend, wij als Access World geloven stellig in een hele belangrijke rol voor het spoor, maar op sommige punten moet het spoor zich nog wel aanpassen om aan de wensen van de moderne logistiek te kunnen voldoen.
Access World
Access World exploiteert een wereldwijd netwerk van haven- en magazijnfaciliteiten, gepositioneerd op de strategische locaties die de goederen die wij verwerken nodig hebben