Peter Schilte is al dertig jaar een vertrouwd gezicht in de spoorsector. Maar dit jaar werd hij écht in het zonnetje gezet. Als winnaar van de titel Spoorverlader van het Jaar 2024 wordt zijn bijdrage aan de sector officieel erkend. Niet door mooie woorden, maar door daden. Peter, werkzaam op de RSC-terminal in Rotterdam, heeft met zijn klantgerichte aanpak en onvermoeibare inzet niet alleen zijn klanten, maar de hele sector geïnspireerd.
Overstappen naar het spoor
Een van de meest opvallende samenwerkingen van dit jaar is die met Agromex. Dit bedrijf, dat voorheen volledig afhankelijk was van vrachtwagens, koos begin dit jaar voor een overstap naar het spoor. Voor een onderneming die de haven van Rotterdam nog niet kende, bleek dit geen eenvoudige klus. Maar Peter was er om te helpen.
“Als je iets nieuws gaat doen, voelt dat soms alsof je op reis gaat naar een onbekend land. Het helpt enorm als iemand je dan een beetje meeneemt,” legt Peter uit. Hij begeleidde Agromex met zaken als het aanmaken van een Portbase-account en het wegwijs maken in de geautomatiseerde havenprocessen. “Je moet er bovenop zitten en zorgen dat alles soepel verloopt,” benadrukt hij.
Een van de uitdagingen was het vervoer van de trailers. Een gedeelte van deze trailers zijn niet-kraanbaar, wat betekent dat ze niet eenvoudig met een kraan op een trein geplaatst kunnen worden. Samen met de RSC-terminal werd onderzocht of het mogelijk was deze trailers toch per spoor te vervoeren. De oplossing werd gevonden in speciale (Nikrasa) platformen waar de trailer op kan om vervolgens geladen en gelost te worden.
De resultaten spreken voor zich: waar Agromex begon met twee treinen per week, rijden er binnenkort vier. De vrachtwagens op dit traject zijn tot een minimum beperkt; trailers gaan vanuit Polen op de trein naar Rotterdam, waar ze met de ferry verder reizen naar Engeland. Deze aanpak heeft niet alleen de logistieke efficiëntie van Agromex verhoogd, maar ook hun CO2-uitstoot aanzienlijk verlaagd.
Persoonlijke aandacht
De wereld van het spoor is complex. Vertragingen door infrastructuurproblemen en andere externe factoren kunnen snel een logistieke keten ontregelen. Juist dan maakt Peter het verschil. “Klanten willen weten waar hun lading is, hoe het ervoor staat en wat ze kunnen verwachten. Bij de RSC zorgen we ervoor dat die informatie altijd beschikbaar is, zodat klanten kunnen anticiperen.”
Ondanks de uitdagingen blijft hij geloven in de kracht van persoonlijke aandacht. “Alles is tegenwoordig digitaal, en dat biedt natuurlijk veel voordelen. Maar klanten willen ook een aanspreekpunt, iemand die ze kan helpen als iets niet helemaal loopt zoals gepland. Die persoonlijke dienstverlening is cruciaal in deze sector.”
Het kloppend hart van spoorlogistiek in Rotterdam
Met acht sporen van 750 meter en vier portaalkranen verwerkt de RSC-terminal wekelijks zo’n 5.000 eenheden. Gelegen aan de oostkant van de Rotterdamse haven en direct verbonden met de Betuweroute, is het een belangrijk knooppunt voor goederenvervoer door heel Europa. De terminal verbindt niet alleen treinen, maar ook vrachtwagens en shortsea-schepen. Voor Schilte is die samenwerking tussen modaliteiten essentieel. “Alles valt of staat met goede afstemming. Wij moeten de eenheden op tijd hebben, en onze partners met een shortsea of binnenvaart verbinding rekenen weer op ons. Alleen door samen te werken kunnen we het maximale uit het spoor halen.”
Een visie op de toekomst
Peter is een optimist én realist. Hij ziet kansen in verdere opschaling en betere samenwerking binnen de sector. Maar hij pleit voor meer promotie van het spoor, zowel binnen de sector als richting de overheid. “Het spoor heeft zoveel potentie. Dat weet iedereen inmiddels wel. Maar we moeten blijven uitleggen waarom het belangrijk is. Zonder aandacht groeit het niet.”
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).