Skip to main content

Interview Hanna Stelzel: Bouwen aan een toekomstbestendig en evenwichtig logistiek systeem

Lees verder

Hanna Stelzel is als Director Containers bij het Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de container keten via de Rotterdamse haven. Haar missie: continu verbeteren, de keten weerbaar maken en zorgen voor een naadloze en efficiënte verbinding tussen zee en achterland.

Van de Bodensee naar de Maas

Hanna groeide op aan de Bodensee in Duitsland, waar Rheinkilometer 1 begint, en voelde hierdoor altijd een sterke verbinding met de stroom van goederen en handel. “De Erasmusbrug in Rotterdam ligt precies op Rheinkilometer 1000. Dat vormt een prachtige symbolische verbinding.” Samen met haar commerciële team zorgt ze voor een naadloze aansluiting van de containersector, van zee tot achterland. Met de verwachte volumestijging richting 2030 is transformatie noodzakelijk om het logistieke systeem efficiënter te maken. “Het gaat niet puur om volumegroei, maar om waardecreatie door slimmer en duurzamer te opereren. Deze transformatie geeft mij energie; ik zie meer kansen dan bedreigingen. Maar échte verandering kost tijd. Samen met de markt werken we stap voor stap aan verbetering en dagen we de status quo uit.

De haven als spiegel van de wereld

Volgens Hanna is de haven een weerspiegeling van wat er zich wereldwijd speelt. “Of het nu gaat om geopolitieke spanningen, verkiezingen, nieuwe importtarieven of veranderingen in weersomstandigheden – alles laat zich vrijwel direct voelen in de dynamiek van de haven. Dat maakt het uitdagend én interessant.” De haven bereidt zich actief voor op deze dynamiek, bijvoorbeeld door toekomstscenario’s te schetsen (link met QR-code naar toekomstscenario’s). “Hoewel de wereld snel verandert, zien we in elk scenario een groei van containerstromen.’’

Tegelijk worden nieuwe goederenstromen geïntroduceerd die de energietransitie ondersteunen. ”Om deze ontwikkelingen te faciliteren, werkt het Havenbedrijf Rotterdam samen met partners aan een innovatieve infrastructuur, zoals buisleidingen voor het transport van bijvoorbeeld CO₂ en andere bulkstromen. “Maar naast dergelijke alternatieven blijft spoorvervoer essentieel,” benadrukt Hanna. “Buisleidingen kunnen een deel van de goederenstromen verduurzamen en ontlasten, maar het spoor is onmisbaar om grote volumes efficiënt en flexibel naar het achterland te vervoeren.”

Maatschappelijke waarde

Deze ontwikkelingen brengen echter ook uitdagingen met zich mee. “Het is belangrijk dat we blijven uitleggen waarom deze goederenstromen cruciaal zijn,” zegt Hanna. “Ze vormen de ruggengraat van onze maatschappij, van de producten in de supermarkt tot de grondstoffen voor de industrie. Alleen door de maatschappelijke waarde van onze logistieke rol te benadrukken, kunnen we draagvlak en begrip behouden.”

‘’Daarnaast willen we als samenleving de welvaart en het welzijn die we nu kennen, niet alleen behouden, maar ook vergroten. Dat vraagt om een logistieke keten die toegang tot essentiële goederen, zoals levensmiddelen en onmisbare producten, voor een breder publiek mogelijk maakt. De container is hierin meer dan slechts een middel om goederen van A naar B te vervoeren; het is een instrument om dit zo efficiënt en toegankelijk mogelijk te maken. Logistiek stelt ons in staat om ketens efficiënt en duurzaam te organiseren, zodat we de beschikbaarheid van wat écht belangrijk is – voor vandaag én morgen – kunnen garanderen.”

Spoor hbr - Emplacement Maasvlakte Zuid kopie

Samenwerken op het spoor

Spoor speelt een essentiële rol in het opvangen van de groeiende logistieke volumes. “We moeten echt méér per spoor vervoeren,” stelt Hanna resoluut. “Ik ben niet tevreden met de huidige modal split-cijfers. Met de aanhoudende volumegroei kunnen we het ons niet veroorloven om achterover te leunen.”

Hanna is trots op de vooruitgang van bijvoorbeeld Rail Connected. Het programma heeft al belangrijke stappen gezet en toont de kracht van samenwerking. Waar we begonnen met het digitaliseren van papier en handmatige processen, kijken we nu naar een integrale havenplanning. Een ander voorbeeld is het initiatief voor elektrisch rangeren in het havengebied. ‘’Met de eerste tests die komend jaar gepland staan maken we het spoorproduct nog duurzamer. Dit is geen lokale uitdaging; wat we hier doen, draagt bij aan een duurzame logistiek voor heel Europa.” Ze benadrukt het belang van digitalisering en gedragsverandering als pijlers voor verdere vooruitgang. “Het is inspirerend om te zien hoe vervoerders en operators bereid zijn mee te werken. Uiteindelijk draait alles om het verbeteren van het systeem als geheel.”

Visie op de logistieke keten

Hanna’s aanpak is helder: “We kijken niet langer naar losse modaliteiten, maar naar de keten als geheel. De logistieke sector staat aan de vooravond van een systeemverandering. Multimodale beslissingen zijn nodig om het systeem te verbeteren. Dat betekent dat we samen met partners, zoals ProRail, transparant moeten zijn over prioriteiten en knelpunten. De basis moet op orde zijn wat betreft infrastructuur; zonder die stevige fundering is vooruitgang in digitalisering, duurzaamheid en efficiëntie onmogelijk.

Terug naar nieuwsoverzicht

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).