Maasvlakte Shuttle beëindigd treindienst in Rotterdams havengebied
Maasvlakte Shuttle beëindigd treindienst in Rotterdams havengebied
Persbericht
Na anderhalf jaar stopt logistiek dienstverlener Trimodal Europe met de operationele uitvoering van de treindienst Maasvlakte Shuttle.
In 2022 werd door Trimodal Europe een effectieve oplossing gevonden voor de groeiende congestieproblemen rondom de Rotterdamse haven: de lancering van de Maasvlakte Shuttle. Een nieuwe duurzame treinverbinding tussen het Rail Service Centrum (RSC) en diverse diepzee terminals op de Maasvlakte. Dankzij de dagelijkse punctuele treindiensten volgens een vast schema tussen de verschillende haventerminals en het RSC, is wekelijks meer dan 1.600 TEU van de weg gehaald en efficiënt per spoor vervoerd. Deze verschuiving naar het spoor heeft niet alleen tijd bespaard en de CO2- uitstoot gereduceerd, maar zorgde ook voor een optimaler gebruik van de beschikbare wagon- en railcapaciteit.
Na de coronapandemie in 2022 was er een aanzienlijke toename van het aanbod. Het groeiende tekort aan chauffeurs creëerde een grotere vraag naar intermodale oplossingen. De Maasvlakte Shuttle bood hierbij als belangrijk voordeel de modal shift bij het RSC, waarbij vrachtauto’s in de oostelijke gelegen Waalhaven de containers lossen, waarna ze op de trein worden geplaatst en vice versa. Dit nam de noodzaak voor verder vrachtvervoer in het havengebied weg, wat zorgde voor een snellere verbinding met het achterland.
Het daaropvolgende jaar 2023 stond in het teken van de economische crisis, afnemend volume, het deels wegvallen van toewijding van sommige opdrachtgevers en toenemende gebruikskosten van het spoor. Bovendien zijn er verschillende factoren in het Rotterdams havengebied waarop onvoldoende controle kan worden uitgeoefend, zoals de toewijzing van tijdslots en de capaciteitsplanning bij de terminals. De directie van Trimodal Europe heeft daarom het besluit moeten nemen om de treinverbinding Maasvlakte Shuttle met ingang van 15 mei a.s. te stoppen.
Statement namens de directie:
“Ondanks dat wij nog steeds geloven in de modal shift als de meest kansrijke route voor het oplossen van de vervoers- en congestieproblemen die in Nederland alsmaar groter worden, zijn wij vanuit ondernemersoogpunt helaas genoodzaakt om voor nu te besluiten om de Maasvlakte Shuttle uit ons intermodale transportaanbod te halen.”
Bericht namens Rail Cargo
Caroline Koiter, Directeur Rail Cargo Information Netherlands zegt ‘Het is bewonderenswaardig dat hij zich inzet voor de logistieke sector, zowel als ondernemer als op persoonlijke titel. Het is geheel terecht dat hij onlangs is onderscheiden als officier… Sinds onze oprichting 20 jaar geleden is Trimodal deelnemer van Rail Cargo Information Netherlands. Binnen ons netwerk heeft Don zich altijd actief opgesteld. Zijn ondernemerschap is in 2009 beloond met de titel Spoorman van het jaar.’
Hoewel dat al lang geleden lijkt, blijft Don vandaag de dag een ware ambassadeur voor de sector, actief in diverse adviescommissies waarbij hij betrokken is. Hij is een zeer aimabele, hardwerkende persoon met verstand van zaken. Hij vervult een mentorrol voor de nieuwe generatie binnen de sector en haalt daarbij het beste in mensen naar boven. Don blijkt vaak de sleutelfiguur bij positieve verandering en is een voorbeeld voor velen, iets wat hem uiteraard siert en een waardige onderscheiding verdient.
Als Rail Cargo Information Netherlands zijn we trots dat hij al zo lang deel uitmaakt van de railsector.
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).