OOC Terminals zet in op meer flexibiliteit door het opzetten van een eigen ’rail’ onderneming in Oss.
6 februari 2023 | #NIEUWS
OOC Terminals zet in op meer flexibiliteit door het opzetten van een eigen ’rail’ onderneming in Oss.
Met OOC Rail is een eigen spoorvervoer organisatie gestart rond het rangeren van goederentreinen te Oss Terminals. Hiermee zet het bedrijf in op meer flexibiliteit in het spoorvervoer en kan het op een neutrale manier diensten aanbieden aan de spoorvervoerders. Dankzij de verkregen licentie van ProRail om zelf te rangeren tussen Oss centraal en de OOC-terminals aan de Waalkade is OOC Rail het eerste Osse bedrijf dat zelf het spoor op mag. Daardoor is het op de laatste paar kilometer niet meer afhankelijk van andere partijen. OOC heeft een eigen trein met eigen goederen en een eigen machinist. Tijdens de grand opening op zei Eric Nooijen: ”We hebben nu alles in eigen hand en kunnen onze capaciteit veel beter benutten. Dat maakt het ook makkelijker om te groeien. Het afgelopen jaar gingen we al van 2,5 naar 5 treinen per week. In 2023 hopen we door te stoten naar 8 treinen per week.”
Van stookolie tot toiletpapier
OOC terminals en OOC rail zijn gestart met de ambitie om het spoorgoederenvervoer via Oss sterk te laten groeien. De goederen die van en naar OOC worden vervoerd zijn zeer uiteenlopende producten zoals granen, zonnebloemolie, zware stookolie en toiletpapier. Wat OOC uniek maakt is dat de goederen vanaf het spoor direct kunnen worden overgeladen naar het schip. Door zoveel mogelijk per spoor of schip in te richten rijden er minder vrachtwagens op de weg en wil het bedrijf de belasting van de goederenstromen in en buiten Nederland dan ook verminderen. Daarmee worden meestal ook de kosten en betrouwbaarheid van de leveringsketen gediend, wat positief is voor de lading eigenaren en uiteindelijk de consument.
‘’Het is ontzettend knap wat OOC voor elkaar heeft gekregen’’ vind Wethouder Frank den Brok. ‘’In het verleden waren er nog weleens klachten over het geluid van de treinen, maar daar heb ik al jaren niets meer over gehoord. Als we in de spoorzone meer gaan bouwen, komen er nog wel wat uitdagingen aan voor de infrastructuur. Maar dat nemen we op een later moment allemaal mee als we naar het complete plaatje gaan kijken.’’
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).