Railshipper van het jaar 2025
Mike van der Kooij vervoert bloemen en planten op het spoor
Het vervoer van verse bloemen en planten over het spoor door heel Europa wordt door velen onmogelijk geacht. “Toch doen wij het”, lacht Mike van der Kooij, senior transportcoördinator bij Van Dijk Flora. “En daarmee reduceren we de CO₂-uitstoot per trailer bloemen of planten met zo’n 45 tot 60 procent. Genoeg reden om het intermodaal transport verder uit te bouwen, ook al is dat niet altijd eenvoudig.”

Van Dijk Flora uit het Westlandse Honselersdijk levert bloemen en planten aan discountretailers in dertig verschillende landen. Innovatie en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers binnen het bedrijf en op die vruchtbare voedingsbodem mocht van der Kooij experimenteren met intermodaal vervoer. “Natuurlijk wisten we dat het uitdagend zou zijn”, vertelt de transport coördinator. “Wij vervoeren versproducten en dat betekent korte levertijden met weinig ruimte voor vertraging. Als een vrachtwagen met pech langs de weg komt te staan, koppel je de trailer af en hang je hem achter een andere wagen. Als een trein ontspoort, kan je er niet bij en kan je ook niet even een andere trein sturen. Dat is een risico.”
Succesvolle pilot
In 2023 startte Van der Kooij, in samenwerking met Joint Corridor Zuid-Holland, Evofenedex en partnervervoerder Hartman, met een pilot naar Zweden. “We begonnen met een grote actie: drie depots en drie volle trailers bloemen, die intermodaal vervoerd konden worden,” vertelt hij. “Iedere trailer werd apart geboekt en via de terminal op de trein gezet. Een logistieke puzzel, maar het werkte en de resultaten waren overtuigend: tot 900 kilo CO₂-reductie per trailer in vergelijking met wegtransport. Ook de klant reageerde enthousiast. “De retailers in Scandinavië waarderen de duurzaamheidsstap enorm. Voor hen zijn CO₂-rapportages steeds belangrijker. Ik merk wel dat dat nog niet in alle Europese landen het geval is.”
Gegarandeerd transport
Toch is spoorvervoer binnen de sierteelt geen vanzelfsprekendheid. “Er is een schakel van lichten die allemaal op groen moeten staan,” legt Van der Kooij uit. “Naast onze eigen aantallen, gaat dat van de beschikbaarheid van de trein tot de timing van de terminal en het commitment van de vervoerder. Eén kink in de kabel en je hele planning ligt overhoop.” Vaste volumes zijn cruciaal om rendabel te kunnen rijden, maar dat is geen zekerheid. “Het is voor ons lastig om elke week een gegarandeerd transport vast te leggen en een zo vaste structuur te creëren. Idealiter bundelen we volumes met andere exporteurs. Dat is ook waar de samenwerking met Joint Corridor Zuid-Holland en Evofenedex belangrijk wordt: zij helpen om partijen bij elkaar te brengen.”
Pionieren
Voor Van Dijk Flora past spoorvervoer in een bredere duurzaamheidsstrategie. “Transport is daarin een sleutelonderdeel. Intermodaal vervoer is simpelweg de enige manier om grote CO₂-reducties te realiseren”, aldus de transportcoördinator. “Hoewel het plannen van de trajecten niet altijd zonder hobbels gaat, is Van der Kooij vastbesloten om door te gaan met de trein. “We hebben al veel geleerd en bouwen verder aan kennis en ervaring. Het is pionieren, maar dat is juist mooi.” Zijn ambitie reikt verder dan Van Dijk Flora alleen. “Als we als sector echt impact willen maken, moeten we verder kennis delen en samenwerken. Railtransport biedt enorme kansen voor verduurzaming. Het is een noodzakelijke verandering.”
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).
